sábado, abril 05, 2008

"PERSÉPOLIS"


Marjane Satrapi va decidir un dia que la seva vida era digne de ser explicada en un còmic. Una noia que de petita va viure la temible revolució islamista a l´Irán, que va reduir les llibertats al mínim, la petita Marjane comprava els posters d´Iron Maiden i Kim Wilde de contraban, i assistia, inocent i sense entendre, a la mort de familiars i pares d´amigues repressaliats pel nou règim. Desprès va vindre el vel, la guerra amb Irak i la decisió dels seus pares de que la seva filla escapès d´aquell país fosc i sense futur per anar a estudiar a Àustria, i viure el somni europeu. Tota aquesta vida, totes les experiències d´una nena en un mon implacable, són dibuixades per Satrapi amb una senzillesa i un lleuger i encantador sentit de l´humor que fa que no paris fins al final, tot i que la història fluixeja quan narra els anys de joventut de la protagonista. No he vist el film d´animació que tant d´èxit ha obtingut, però puc dir que el còmic es fantàstic. Recomanable per nens amb ganes, per llegir al sofà amb els pares, comentant tot el que passa, i adient també aquest Persépolis, pels qui veuen el fenòmen de l´inmigració nomès des de la seva perspectiva; ningú no fuig del seu país per gust, o per robar oportunitats als que vivim en un entorn privilegiat que ens garantitza la llibertat i la supervivència.

Grateful Dead - I Know You Rider (Live 1989)

Momentazo de Jerry Garcia (en su salsa) y los suyos.

TERELE PÁVEZ


En uno de esos grasientos programas de sábado por la tarde, crónica social tuticolori: rosa, negra, amarilla... informaban que Terele Pávez, la memorable Régula de Los Santos Inocentes, vivía en la indigencia. Nos mostraban imágenes, siempre las mismas, de la pobre mujer en un portal, dormitando con otro mendigo. Luego añadían declaraciones de su hijo, negando que su madre fuera indigente etc. etc. Y repetían lo mismo una y otra vez (la repetición de planos, como esos de tal personaje famoso entrando o saliendo de la terminal del aeropuerto, tienen un extraño poder himnótico, como los documentales de animales o, hace años, la carta de ajuste). En fin, lo han enseñado todo (con imágenes de José Manuel Parada entremedio, él siempre al pie del hervidero), todo menos lo que ha hecho grande a esta mujer: infinidad de cien que yo no he podido ver y un film que me marcó, Los santos inocentes, donde interpretaba a esa Régula ruda como la piedra, criatura de la meseta, de oscuro caserón, de brasas encendidas en el fuego en invierno, de postrarse ante el "s´ñor" cuando viene con su comitiva de caza. Un ser salvaje, inculto, brutal y aún así tremendamente humano, como Alfredo Landa o Francisco Rabal en el mismo film.
Luego, en el mismo programa, el mismo Parada (qué capullo, por dios) informaba sobre el Festival de Cine de Málaga. Tendrían que negarle la acreditación si quieren hacer de Málaga una capital del cine.